شنبه, ۱ ارديبهشت ۱۴۰۳، ۰۸:۰۳ ب.ظ

درباره سايت

پایگاه فرهنگی،مذهبی شهدای نیاک

سایت شهدای نیاک مرجع نرم افزارهای مذهبی ومقالات،بیانات رهبری،زندگینامه شهدا،کتاب های مذهبی،صوت وتصویر،جشنواره های شهدای نیاک،مداحی مناسبت های مذهبی،بانک صوت وتصویر،آرشیوفیلم های مذهبی،کلیپ های مذهبی،سخنرانی علما،خبرهای سیاسی،اجتماعی،فرهنگی مذهبی،نظامی،کتابخانه،نرم افزارهای قرآنی،امام خمینی ره،ویژه نامه مذهبی،کودک ونوجوان،محرم،ماه مبارک رمضان،عاشورا و تاسوعا حسینی،امربه معروف ونهی از منکر،حجاب عفاف،سبک زندگی اسلامی

بایگانی

محبوب ترين ها

پيوندها

مداحان وشعرا

شخصیت های سیاسی ونظامی

شبکه های اجتماعی

خادمینی که به عشق اهل بیت (ع) جان دادند

 بخش خبری زندگی به سبک شهدا

خادمینی که به عشق اهل بیت (ع) جان دادند

به گزارش خبرنگار حماسه و جهاد دفاع‌پرس، صد‌ها سال است که حرم مطهر امام هشتم، علی بن موسی الرضا (ع)، چون نگینی گرنب‌ها در خاک جمهوری اسلامی ایران می‌درخشد و مامن میلیون‌ها نفر از عاشقان اهل بیت (ع) و شیعیان از سرتاسر جهان شده است. پناهگاهی که در زمان سختی و شادی محل حضور و عرض ارادت بسیاری از مردم ایران است. در کنار بارگاه مطهر امام رضا (ع) وجود پر برکت حرم مطهر حضرت معصومه (س) مایه امید و آرامش مردمانیست که دل‌های خود را به اهل بیت (ع) گره زده‌اند.

خادمین حرم امام رضا (ع) ار دیرباز به واسطه همجواری با امام هشتم از احترام و جایگاه ویژه‌ای در میان مردم برخوردار بوده و هستند. در میان این خادمین، وجود چهره‌های سرشناس انقلابی و افرادی که نامشان به عنوان پرچمداران فرهنگ حماسه و ایثار در سپهر ایران اسلامی می‌درخشد دیده می‌شود. به مناسبت میلاد با سعادت امام هشتم به معرفی چند تن از خادمین شهید حرم امام رضا (ع) و حرم حضرت معصومه (س) می‌پردازیم که در سال‌های اخیر و در جریان دفاع از حرم آل الله به شهادت رسیدند.

خادمینی که به عشق اهل بیت (ع) جان دادند

شهید مرتضی عطایی، بچه محله امام رضا (ع)

بچه محله امام رضا بود، از آن مشهدی‌های اصیل که کافی بود چند کلام هم صحبتش شویم تا لهجه شیرینی مشهدی را از زبان گرمش به گوش جان بشنویم. از خادمین حرم امام رضا (ع) بود و عاشقانه امام را دوست داشت و بار‌ها عنایت امام را در زندگی خود دیده بود و درباره لحظه ممناعتش برای سوار شدن به اتوبوس رزمنده‌های اعزامی به سوریه تعریف کرده است: «خیلی دلم شکست و اشکم درآمد. از آنجا که چند سالی خادم حرم امام رضا (علیه السلام) بودم، رو کردم به حرم و خطاب به امام رضا (ع) گفتم: آقا! سه سال است که نوکر در خانه تان هستم، حاشا اگر کار ما را راه نیندازید.»

سردار دل‌ها خادمین خادمین حرم

سال ۱۳۹۷ حکم خادمی حرم مطهر امام رضا (س) توسط آیت الله رئیسی به سردار سلیمانی داده شد، او که خادم حقیقی اهل بیت (ع) در دفاع از مقدسات اسلام و حرم‌های مطهر بود همچون سربازی خادم و خاشع در این سال‌ها به خدمت در حرم مشغول شد. مدیر امور خادمین آستان قدس رضوی در صحبت‌هایی گفته بود: «سردار سلیمانی هنگام حضور در حرم مطهر رضوی به تمام معنا به آداب زیارت توجه داشت و دو یا سه مرتبه‌ای که در کنار دیگر علما در مراسم غبارروبی ضریح مطهر حضور یافت، ارادت خاصی برای حضرت امام رضا (ع) در او موج می‌زد و در کمال تواضع و فروتنی زیارت می‌کرد. بیشتر اوقات پایین ضریح حضرت رضا (ع) می‌نشست و از همان مکان عرض ادب و ارادت خود را نشان می‌داد، زمانی هم که در کنار ضریح قرار می‌گرفت بسیار متواضعانه رفتار می‌کرد. یکبار در مراسم خطبه‎خوانی در صحن انقلاب اسلامی حرم مطهر رضوی، سردار سلیمانی در حالی که لباس خادمی به تن داشت اصرار دیگران مبنی بر قرار گرفتن در جایگاه مسوولان، مدیران و علما را در این مراسم نپذیرفت و در بین ۴۹ هزار خادمی که حضور یافته بودند با متانت تمام و آرام گوشه‌ای ایستاد.»

خادمینی که به عشق اهل بیت (ع) جان دادند

هشت شهید، هشت خادم

حرم حضرت معصومه (س) ۸ نفر از خادمانش را تقدیم دفاع از حرم حضرت زینب (س) کرده است خادمینی که از حرم حضرت معصومه (س) به شوق دفاع از حرم حضرت زینب (س) از قم به دمشق رفتند تا دین خود به خاند ان اهل بیت (ع) را به گونه‌ای دیگر ایفا کنند.

شهیدان مدافع حرم حجج‌اسلام محمدعلی قلی‌زاده و محمدحسن دهقانی، همچنین مهدی ایمانی، مصطفی نبی‌لو، مجید عسکری جمکرانی، علی‌اکبر عربی، حمید مختاربند و احمد جلالی‌نسب توفیق خادمی حرم حضرت معصومه (س) را داشتند.

حجت‌الاسلام محمدحسن دهقانی محمدآبادی، استاد حوزه بود که در روز اربعین سال ۱۳۹۷ در مجلس روضه اباعبدالله در سوریه به شهادت رسید. او وصیت کرده بود مرا در قم دفن کنید تا در پناه بی‌بی فاطمه معصومه (س) که سال‌ها جیره‌خوارش بوده باشم مقداری تربت سیدالشهدا (ع) و مقداری از تربت شلمچه شهدای بزرگ همراهم بگذارید شاید مشمول شفاعت آن‌ها شوم، همچنین دستمال مشکی اشکم که خدا قبول کند در روضه‌هایم همراهم بوده آن را هم همراه بگذارید.

شهید مهدی ایمانی فردویی متولد سال ۱۳۶۲ بود و این افتخار را داشت که به مدت ۱۴ سال، خادم آستان مقدس فاطمی (س)، مسئول انتظامات صحن مقدس صاحب‌الزمان (عج) و در خدمت زائران حرم حضرت فاطمه معصومه (س) باشد. او روز چهارشنبه ۲۲ آذر پس از چندین بار اعزام داوطلبانه به سوریه، در استان دیرالزور در شرق سوریه به فیض شهادت نائل آمد. این خادم و مدافع سرافراز حرم، در گوشه‌ای از حرم قم و در صحن امام رضا (ع) به خاک سپرده شده است.

شهید مصطفی نبی‌لو متولد سال ۱۳۴۵ که در ۳۰ مهر ۹۶درراه دفاع از حرم آل الله، توسط نیرو‌های تکفیری وهابی در سوریه به هم‌رزمان شهیدش پیوست از خادمین حرم حضرت معصومه (س) بود. او از رزمندگان دوران دفاع مقدس بود که در چهارمین اعزام به سوریه توسط تک‌تیراندازان تکفیری در لاذقیه به شهادت رسید.

معلم شهید مجید عسکری جمکرانی در مردادماه سال ۱۳۵۳ در شهر مقدس قم متولد شد و در جریان آزادسازی شهر بوکمال از آخرین پایگاه‌های داعش در سوریه به فیض عظیم شهادت نائل آمد.

شهید علی‌اکبر عربی در سال ۱۳۸۶ در مسجد مقدس جمکران به‌عنوان خادم افتخاری مشغول شدند و در سال ۱۳۹۰ در حرم حضرت معصومه (س) به‌عنوان خادم افتخاری پذیرفته و مشغول به خدمت شد و بهمن سال ۹۴ در درگیری با نیرو‌های تکفیری و تروریستی و در جریان آزادسازی شهر‌های شیعه‌نشین نبل و الزهرا به خیل شهدای مدافع حرم شتافت.

شهید حمید مختاربند از خادمین بارگاه مطهر حضرت معصومه (س) ۲۰ مهر ۱۳۹۴ در منطقه قنیطره سوریه نزدیک بلندی‌های جولان به شهادت رسید. او پس از بازنشستگی مدتی به جمع خدام آستان متبرک حضرت معصومه (س) پیوست.

خادم حرم حضرت معصومه (س) شهید احمد جلالی نسب آذر سال ۱۳۹۵ در نبرد با تروریست‌های تکفیری در شهر تدمر سوریه به فیض شهادت نائل آمد و مفقودالاثر شد. او خادم افتخاری حرم حضرت معصومه (ع) و مسجد مقدس جمکران بود.

نظرات (۰)
هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی